Olvasási idő: 3 perc
A magyarországi kivitelezések során jelenleg az építőipar közel 50%-os nagyságrendben import termékeket használ, mert sem volumenben, sem pedig választékban nem szerezhető be elegendő hazai gyártású termék. Erre a helyzetre reagálva az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) keretein belül megalakult a Hazai Építőanyag-gyártók Tagozata.
A Tagozat alakuló ülésén igényként fogalmazódott meg a hazai építőanyag-gyártás fejlesztésének szükségessége, az alapanyag-gyártók, a tervező és kivitelező vállalkozások szorosabb együttműködése.
A Tagozat elnökének a MASTERPLAST Nyrt. elnökét, Tibor Dávidot választották meg.
Tibor Dávid értékelve a hazai építőanyag-gyártás helyzetét, elmondta, hogy szorosabb együttműködésre van szükség az alágazatok között. Jelenleg az építőanyagiparban mintegy 8.500, a bányászati ágazatban 400 vállalkozás működik, többségében kisvállalkozások. Ezen szektor tudatos fejlesztése jelentős kihívás.
A hazai építőanyagiparban a teljes termelés 30 %-át a fémszerkezet, -épületelem gyártás adja, a beton-, gipsz, cementtermék gyártás 18 %-os nagyságrendű. A további mintegy 50 %-on osztozik az összes többi termelési ág.
Az összes termelésen belül a magyar tulajdonú vállalkozások árbevétele a teljes építőanyagipari árbevétel 46 %-át adja, 54 %-ot a külföldi tulajdonú vállalkozások árbevétele teszi ki. Kiemelt cél a hazai tulajdon arányának növelése.
Tibor Dávid hangsúlyozta, hogy a hazai építőanyag-gyártók közül összességében a magyar tulajdonú vállalkozások kisebb tőkeerővel rendelkeznek, mint a nemzetközi hátterű vállalatok. A mai igények kiszolgálása a magyar tulajdonú vállalkozásoktól is innovatív hozzáállást és gyorsan beépíthető új termékeket vár el, amihez beruházásokra is szükség van.
Az építőanyag-gyártás további fejlődése és a logisztikai ellátási lánc hatékonyságának növelése napjaink egyik fontos kihívása.
A Tagozat működésének céljai között szerepel a hazai építőanyag-gyártási és forgalmazási tevékenységhez kapcsolódóan:
- a piaci folyamatok elemzése, értékelése,
- a hazai gyártás erősítését szolgáló szabályozási, támogatási, piacellenőrzési javaslatok megtétele,
- a gyártási kultúra, szakmai képzés erősítése, a termékek szakszerű beépítésének tervezőkkel, kivitelezőkkel való közös előmozdítása,
- a hazai gyártású építőanyagok népszerűsítése, a brand erősítése
Masterplast Nyrt.
Az 1997-ben alapított Masterplast csoport a közép-kelet-európai régió legnagyobb magyar többségi tulajdonban lévő építőanyag gyártó és forgalmazó vállalata. A cégcsoport 10 országban rendelkezik saját tulajdonú leányvállalattal, és további 30 országba értékesíti termékeit. A Budapesti Értéktőzsdén, a prémium kategóriában jegyzett vállalat 2022-es árbevétele 201,8 millió euró volt.